Blog

Sundhedsfaglig stolthed er vores varemærke

Forestil dig,
en kunde, der har inviteret en erfaren bygningskonstruktør hjem for at drøfte sine planer om at slå køkken og stue sammen og få et stort åbent køkken-alrum.

Samtalen forløbet sådan her:
Kunden: “Jeg har taget kontakt til dig, fordi jeg synes, det er en flot og spændende løsning, du har lavet inde hos min nabo. Hvilke muligheder ser du her hos mig”?
Bygningskonstruktøren (BK): “Jeg ser både muligheder og begrænsninger”.
Kunden: “Uh, det lyder spændende. Fortæl fortæl”.
BK: “Væggen mellem køkken og stue er bærende, så derfor er vi nødt til at lave nogle grundige statistiske beregninger for at finde frem til den rette armeringsståldrager, som vi skal have sat op”.
Kunden: “Nej – der tager du vist fejl. Væggen er ikke bærende. Og vi skal ikke have nogen stor grim ståldrager ind i vores fine hus – det er fuldstændigt udelukket”.
BK: “Jeg kan se på tegningerne, at væggen er bærende”.
Kunden: “Ja, men jeg fortæller dig, at det ikke er så vigtigt at være så grundige – det bliver jo meget dyrere og overstiger mit budget”.
BK: “Jeg vil meget nødigt involveres i et byggeprojekt, der i bedste fald er spild af penge og i værste fald ender med en ulykke”.
Kunden: Nå, men så vil jeg sige tak for i dag. Jeg har et par stykker mere, jeg skal tale med om projektet. Jeg vender tilbage, hvis ikke jeg finder en, der kan løse opgaven uden at sætte hele huset på den anden ende”.
BK: “I al respekt – min uddannelse og erfaring forbyder mig at levere noget, jeg ikke kan stå inde for.”
Kunden: “Jeg er sikker på, du er dygtig – men jeg ved, hvad jeg vil have. Farvel og tak for besøget”.

Prolog:
Kunder, der interesserer sig for deres medarbejderes sundhed og trivsel, betragter vi som kloge og fornuftige. Det betyder dog ikke, at vi går på kompromis med det, vi står for.

Som anfører på Sukkersheriffens hold står jeg fast på, at vi altid leverer i overensstemmelse med det, vi ved virker – også selv om resultaterne ikke umiddelbart er synlige for det blotte øje. En del af udbyttet med et samarbejde med os, skal man lytte sig til. Arbejdsglæde. Sammenhold. Kollegial opbakning og hensynsfuldhed. Gensidig respekt for forskellighed. Opmærksomhed på hvordan man indbyrdes påvirker hinandens sundhed på en arbejdsplads. Grin. Jokes. Nye boller på samtalesuppen.

Rederi gik velovervejet om bord i vores koncept

Fjord Line Danmark A/S i Hirtshals fik den helt store tur
For at alle skifteholdsarbejdere kunne få chancen til at deltage, blev der afholdt to kickoff-møder samme dag.

Det samme var tilfældet for enden af forløbet, hvor alle blev indbudt til fælles kickback-møder for at snakke om deres oplevelser og udbytte af sundhedsindsatsen.

Efterfølgende var det ledelsens tur til at fortælle os, hvad de havde oplevet i samarbejdet med Sukkersheriffen.

Læs om forløbet HER

Det var tydelig at høre på medarbejderne, at de havde hygget sig med at stille skarpt på sundheden i arbejdstiden. Der blev grinet og joket om egne og andres mere eller mindre heldig forsøg på at undgå slik, sodavand og kage på jobbet – og mellemmåltiderne havde gjort underværker. Flere talte om, hvor overraskede de var over, hvor let det var at sige nej til kage, når man bare huskede at spise en ostemad et par timer efter frokost.

Flotte forbedringer i kolesteroltallene
Ved 1. sundhedstjek havde 64 procent af deltagerne forhøjet kolesterol. Ved 2. tjek var dette tal faldet til 46 procent.

Det betyder, at 20 personer har flyttet sig ud af risikogruppen for hjertekarsygdomme pga. af åreforkalkning.

De største forbedringer i kosten var i prioriteret rækkefølge på indtaget af fuldkorn, fisk og grøntsager.

Fraklip

 

 

 

HVORFOR FOKUS PÅ SUKKER I ARBEJDSTIDEN?

Kage, slik og sodavand er en kæmpe udfordring på de fleste arbejdspladser
Vi taler om kost, motion og søvn og prøver på alle mulige måder at inspirere alle på arbejdspladsen til at gøre sig lidt mere umage i hverdagen.

Det største indtryk, Sukkersheriffen efterlader efter første runde af samarbejdet med medarbejderne, relaterer sig næsten altid til sukker. Forklaringen er, at vi helt fra starten stiller knivskarpt på blodsukkerbalancens betydning for vores velvære, præstationsevne og evne til at være de mennesker, vi gerne vil være. Ikke mindst efter fyraften. Her spiller de søde sager en meget vigtig rolle – for alle uanset hvordan vi ellers ser ud i spejlet.

“Zukkerfri Zone – 21 dage uden sukker i arbejdstiden”
Med perfekt timing inviteres alle på arbejdspladsen til at deltage i den første konkurrence, der i bund og grund kun kræver, at man er med. Selv medarbejdere, der ikke skriver sig på deltagerlisten, får noget ud af, at alle andre snakker og handler efter spillereglerne i arbejdstiden i tre uger. Vi kalder det “et historisk øjeblik” og lover, at det betaler sig, fordi ingen kan forudse eller tænke sig til, hvilken positiv effekt det vil få for den enkelte at være sukkerfri i arbejdstiden i ugevis. Den skal mærkes. I virkeligheden er bagtanken at få så mange som muligt til at ændre handling længe nok til, at de fleste kan se fidusen i at ændre adfærd, når konkurrencen ender.

Vi ruller den søde løber ud
På kickoff-mødet bliver deltagerne undervist i blodsukkerbalancens hvem, hvad, hvor og hvorfor. Den fornuft til udspringer her, motiverer de fleste til at tilmelde sig tilbuddet om individuelle møder med Sukkersheriffens team. Vi kalder det sundhedstjek, fordi der indgår et tilbud om at få målt sit kolesteroltal, blodtryk, blodsukker, fedtprocent og body age.

De individuelle møder med en af vores ernærings- og sundhedsfaglige konsulenter er, at give den enkelte medarbejder en helt klar og tydelig fornemmelse af, hvor langt vedkommende er fra anbefalingerne i relation til kost, motion og søvn. I samme øjeblik dette billede tegner sig, slår vi til med god rådgivning og praktisk erfaring for, hvordan man lettest kommer i mål med sine gode hensigter.

Og resultaterne taler for sig selv. Hver gang kan vi fremlægge et flot statistisk materiale, der viser, at medarbejderne har rykke på deres livsstilvaner og sundhedsværdier. Men det bedste er, at de siger, det har været sjovt og underholdende i processen med at ændre vaner. Det er jeg som passioneret sukkersherif meget, meget stolt over.

 

 

 

VI KAN OSSE NOGET MED KVINDER

Konceptet virker på ALLE slags arbejdspladser
Af og til får vi henvendelser, der starter med spørgsmålet: Kan I også få kvinder til at deltage?

Det kan vi! 
Når markedsføringen på hjemmesiden og materialer er så målrettet mænd, skyldes det netop, at kvinder er meget lettere at fange med sundhedstemaet end deres mandlige kolleger.

Til gengæld kan mænd bane vejen for sunde ændringer på arbejdspladsen og i hjemmet, hvis de bliver tændt på ideen – og kvinderne kan lægge sig i deres slipstrøm og får meget mere sundhed praktiseret i meget længere tid, end de ville have gjort helt alene.

Sukkersheriffens måde at sundhedsrådgive på virker alle typer arbejdspladser med både mænd og kvinder.

Det vil TDC, LEGO og mange andre virksomheder kunne bekræfte.

 

Ny swingerklub i Glostrup

Hvordan følger man op på en succes?
Det spørgsmål stillede det samlede Arbejdsmiljø- og sikkerhedsudvalg Sukkersheriffen på et evalueringsmøde efter gennemførelse af et 4 ugers forløb hos Glostrup Forsyning. Læs eventuelt om forløbet HER

Der var ingen tvivl om, at både ledelse og medarbejdere ønskede en opfølgning, der kunne sikre, at de flotte resultater blev fastholdt.

Og det er helt i Sukkersheriffens ånd; først sætter vi ild til fællesskabets motivation, den kollektive tankegang og bevidstheden om, hvordan vi påvirker hinandens sundhed. Siden vender vi tilbage i en lidt mindre forløbsmodel og giver en hestesko til dem, der måtte være faldet af hesten eller er klar til endnu et løft i spise-, motions- eller søvnvanerne. Igen og igen.

Hos Glostup Forsyning valgte man at tilbyde alle medarbejderne endnu et sundhedstjek, og som afslutning på dette forløb fik Sukkersheriffen frie tøjler til at arrangere et fælles kickback møde.

Det ringede ud – og det gik rent ind
Den 20. juni 2018 samledes hele banden i “skolegården” for at blive opdelt i tre grupper. Hvert gruppemedlem skulle løse tre opgaver; armstræk, hulahop og sjipning, og alle resultater blev talt sammen på gruppens “regnskabsark”.

Der blev snakket, grinet, pustet og stønnet under overskriften “Motion og latterlige bevægelser”. Det hele tog knap nok en time, og der var bred enighed om, at det havde været supersjovt.

Som altid var der en konkurrence involveret, som denne gang endte med, at samtlige medarbejdere fik en velfortjent præmie.

 

 

 

Ingeniører og bygningskonstruktører kom med på vognen

Ingeniører og bygningskonstruktører hos T-KON ApS i Køge har indset, at blodsukkerbalance er en bærende konstruktion

Direktør, Troels Ejdrup Andersen er helt fremme i sikkerhedsskoene og ønsker at stå i spidsen for en arbejdsplads, hvor hans medarbejdere er glade for at være:

”Arbejdsglæde er en svær størrelse at måle på, men jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at der er meget vundet ved at hjælp hinanden med at holde humøret og energien på toppen gennem hele dagen. Du kan også kalde det Work-life-balance. Sukkersheriffen har inspireret os, så vi både som team og enkeltindivider ved præcis, hvad og hvordan vi skruer op og ned for brændstoffet. Forløbet har ikke blot givet os alle stof til eftertanke, men vi har også fået finjusteret vores personalegoder, så vores frokostordning og mellemmåltider på godt og ondt er blevet lige i skabet. Jeg er glad og godt tilfreds med samarbejdet og synes, jeg har fået meget for pengene”.

Forløbet indeholdt to sundhedssamtaler inkl. sundhedstjek med 3 ugers mellemrum
Analyse af kost-, motions- og søvnvaner + test af kolesterol, blodtryk, blodsukker og fedtprocent

Følgende citater er fra det fælles evalueringsmøde med ledelse og medarbejdere:

”Man magter ikke sundhedsteamet og giver op på forhånd, fordi budskaberne hele tiden skifter – så må man det ene, og så må man ikke alligevel. Dette her har været godt og håndgribeligt”

”Det har hjulpet meget (på energien) om eftermiddagen, at vi nu har rugbrød stående fremme”

”Det er ligesom en julegave – at arbejdsgiveren beskæftiger sig med sine medarbejderes ve og vel”

”Det har også haft en positiv effekt på familien derhjemme … at jeg er blevet en mere bevidst rollemodel”

Jeg elsker at overraske

Glostrup Forsyning – here we come
Der røg – helt som forventet – kun 4-5 hænder i vejret på mit spørgsmål om: “hvor mange af jer har glædet jer helt vildt til mødet med Sukkersheriffen i dag”?

Inden da var der på kickoff-mødet blevet delt dugfrisk “sundhedslitteratur” ud til alle, der ikke var helt opdaterede på, hvad Alt for Damerne, Ude & Hjemme og diverse livsstilsmagasiner mener, vi alle sammen bør vide om sundhed.

De ikke-forberedte kunne derfor lige nå at blive bekræfte i, at kartofler og stivelse er ren gift for kroppen, at chili øger forbrændingen og at alt, hvad man spiser efter kl. 20, feder … inden alle disse vandrehistorier blev skudt ned med en kanon på størrelse med Runde Tårn.

Det blev 100 minutter med ører så stive som møllehjul ??? Eller??? Hold nu op, hvor jeg bare elsker at se skepsis forvandet til lydhørhed og fornyet interesse blandt mænd til at tage imod sund og fornuftig rådgivning.

Hvem ka? Mænd ka!

22 svende er kommet op i omdrejninger
Cheferne gjorde præcis, som vi sagde, de skulle; de sagde ikke et ord om den forestående indsats, før alle mand sad bænket en tidlig morgen i Lyngby.

Det eneste, der var sivet ud, var Sukkersheriffens skriftlige invitation – af meget få ord.Resten kom som en overraskelse.

Og det blev et godt møde med god stemning og masser af grin. Sukkersheriffens afslappede og uhøjtidelige indgangsvinkel til sundhedstemaet gik rent ind. Aldrig har så mange blikkenslagere og kloakfolk gjort sig så umage med, hvad de spiser i arbejdstiden, som det vi kom til at opleve de efterfølgende fire uger.

På det månedlige svende-klubmøde blev flødekartofler & bøf skiftet ud med mad fra Det sunde Køkken i Lyngby.

Læs mere om, hvad Brdr. Jensen VVS fik ud af samarbejdet med Sukkersheriffen HER

Blikkenslagere giver mund-til-mund

Dingelingeling 
“Sukkersheriffen – det er Vibeke Lund”
“Hej – det er Bo Nielsen fra Brødrene Jensen VVS i Lyngby. Vi har ansat en blikkenslager, der går og taler godt om det, han har oplevet, I har lavet på hans tidligere arbejdsplads. Jeg kunne godt tænke mig at høre mere om det. Kan du sende mig noget materiale”?
“Ja, det kan du tro jeg kan – men jeg vil meget hellere kigge forbi jer til et kort møde. Jeg har brug for at kende jer lidt bedre for at vide, hvad det er for materiale, du har brug for”.
“Det lyder fint”.
“Hvad siger du til fredag den XX december kl. 10”?
“Det er en aftale – vi ses”.

22 raske svende er godt i gang med at få kærligheden at føle
Virksomheden har købt Sukkersheriffens 4 ugers forløb “Hvis din krop var en Ferrari”. I skrivende stund er vi halvvejs i denne første etape af samarbejdet. Der er god karma og masser af aktivitet på den til formålet oprettede lukkede Facebook-gruppe. Her bobler dialogen, pralerierne og smådrillerierne. Der bliver lagt billeder ud af madpakker – nu med grøntsager på sidelinjen, spiseklare middagstallerkener med fisk og ikke mindst “kakkelborde” med slikskåle eller pizza i weekenden. Helt i tråd med det, vi forsøger at lære dem: Hold hverdagen sund – så er der plads til ballade i kosten i weekenden.

Svendemøde med nye boller på suppen
Vi kom uanmeldt forbi umiddelbart efter fyraften og så med egne øjne, hvordan menuen til den månedlige fællesspisning i forbindelse med svendemøderne var ændret fra kød & flødekartofler til mad med masser af grøntsager leveret af Det sunde Køkken i Lyngby.

Efter mødet blev billeddokumentationen lagt ud på Facebook-gruppen, hvor den høstede en masse virkelig sjove komplimenter fra dem, der ikke var inviterede.

Diktatur er roden til alt sundt

Det er underligt at skulle sige det, men vi er nødt til at anbefale nye kunder at træffe beslutningen om et eventuelt samarbejde med os uden at rådføre sig med de ansatte.

Jeg får lyst til at slå mig selv hårdt med en porre, når jeg af og til glemmer at sige til møde med nye potentielle kunder, at de for alt i verden skal have is i maven og træffe beslutningen selv. Alt for tit har jeg oplevet, at chefen glad og begejstret går ud på værkstedet eller i produktionen og viser Sukkersheriffens fine markedsføringsmaterialer frem og spørger: “Er det noget, I har lyst til”?

Han bliver sansynligvis i næste sekund nærmest blæst omkuld af et rungende “neeeeeeeeeeeeeeeej”!!!

“Vi vil meget hellere have en massageordning – eller en større julegave”, lyder svaret.

Ingen forventer sig noget epokegørende af en sundhedsindsats på arbejdspladsen, fordi det går med den, som med alle de fitness-lokaler, som virksomheder får indrettet – det er meget spændende i starten, men så fiser interessen ud.

Sådan går det aldrig med Sukkersheriffens indsats, men hvor skulle de vide det fra?

Vi tror simpelthen ikke, at vores kunder kan forklare deres egne medarbejdere, hvad det er, de får hos os. Derfor beder vi om at få lov til at præsentere vores koncept for alle de personer, der deltager i beslutningsprocessen. Er der en direktør eller en HR-ansvarlig, der sidder med fingeren på købeknappen, skal de selvfølgelig med til mødet med Sukkersheriffen. Vi er så unikke og ubeskrivelige, at vi kun selv kan gøre det.

Vi kommer hellere til jer en gang for meget end en gang for lidt.