Blog

Friske øjne på var’ne, Arne

Vi har spurgt kunderne, hvad de mener om Sukkersheriffen
1. februar 2017 runder vi det 12. år som sundhedskonsulentvirksomhed, og det har vi besluttet at fejre med en brugerundersøgelse udført af en ekstern konsulent. Kunder og kendere af Sukkersheriffen er blevet spurgt, hvad, de mener, kendetegner den måde, vi arbejder med sundhed på.

Resultatet er den bedste jubilæumsgave, man kan tænke sig
Vi har fået svar, udmeldinger og reaktioner som nu bliver nyt brænde på bålet af ihærdig produktudvikling af nye, skæve måder at komme igennem lydmuren med vores vigtige budskaber på. Her får du en smagsprøve:

SUKKERSHERIFFEN:
Vi hjælper mænd med nye vaner
på en sjov, uhøjtidelig og underholdende måde,
så de lever længere og får mere energi

KUNDERNE, LEDELSEN:
“De sundhedssamtaler, Sukkersheriffen holder, kan gøre,
at mine medarbejdere bliver mere glade for at være hos ERA BILER.
Kan jeg fastholde tre medarbejdere på det grundlag, er det en succes”

KUNDERNE, MEDARBEJDERENE:
“Det blev pludselig spændende. Anderledes. Skægt og anderledes.
Der var pyntet op med grøntsager over alt, og vi blev spurgt, om vi vidste,
hvad de forskellige grøntsager var og skulle komme med forslag til retter, man kunne lave med dem.
Man er selv med hele tiden, og det gør en kæmpe forskel for håndværkere som os.
Vi lærer bedst ved at røre ved tingene”

 

Vi har sat strøm til sundheden hos Elgiganten

Varehuschefen tog en hurtig beslutning
Max Bendtsen sagde straks ja til tilbuddet om et samarbejde, da jeg kontaktede ham i butikken i efteråret 2016. Få uger efter var vi igang. Der er 45 ansatte i Hillerød-afdelingen af Elgiganten, og medarbejderne har forskellige mødetider. Nogle kommer, når butikken åbner. Andre er der til lukketid. Vi var derfor kun en lille morgenfrisk sluttet flok på kick-off mødet, hvor fundamentet til det fremtidige samarbejde blev skabt.

Alligevel var der udbredt god karma i hele personalegruppen i de følgende dage. 30 medarbejdere tog godt imod tilbuddet om súndhedstjek, og der blev kamp til stregen i den fælles udfordring, hvor der blev dystet om at undgå søde sager i arbejdstiden i tre uger.

Vi blev hurtigt nærmest bjergtaget af et fantastisk positivt arbejdsklima på denne arbejdsplads. Måske er det forklaringen på, at Sukkersheriffens sundhedsindsats bliver taget så godt imod af medarbejdere, der end ikke har oplevet optakten til den, men blot har fået den gode mening med den formidlet af positive kolleger?

Moralen er: Det går ekstraordinært godt, og medarbejderne overstrømmer os med meldinger og små og store ændringer de har lavet i deres spisevaner. Der battles på den lukkede Facebook-gruppe, og vi prøver at være hurtige ved havelågen med svar på deres spørgsmål her. Selv om de ikke kan se os, har vi lovet dem at være tilstede med rådgivning i det omfang, de er i tvivl om noget. Og indimellem overrasker vi dem som i dag, hvor vi kom forbi med eftermiddagsmad til alle.

2016-12-05-15-16-272016-12-05-14-36-052016-12-05-14-39-552016-12-05-14-35-56

Sukkesheriffen & Lucky Luke har meget til fælles

Hvad er det med det firmanavn; Sukkersheriffen?
Forleden dag skrev jeg på vores Facebookside følgende:

“Når jeg skal stå på mål for mit firmanavn i dialogen med potentielle nye kunder, forklarer jeg det således:

Hos Sukkersheriffen gør vi os altid umage med at få kunderne til at smile, mens de træner nye sundere vaner på arbejdspladsen, der løfter humøret, arbejdsglæden og lysten til at passe godt på sig selv og hinanden.

Sukkersheriffen er som Lucky Luke en “lonely rider” på et marked fyldt med banditter. Vi rider roligt på 11. år mod solopgangen med sadeltaskerne fulde af officielle anbefalinger til kost, motion og søvn.

Vi kalder det sund fornuft og står gerne på mål for, at det er det eneste, der er værd at investere tid og penge i”.

Arbejdspladsernes Motionsdag 2016

100 medarbejdere på fire virksomheder i Hillerød fik en bevægende dag

Skolebørnene har gjort det i årevis.
Nu er det blevet de voksnes tur til at komme ind i kampen og fejre en årlig tilbagevendende motionsdag på arbejdspladsen hver den sidste fredag før efterårsferien.

Sukkersheriffen bød alle virksomheder i Hillerød op til dans … eller anden form for humørfyldt og underholdende fysisk aktivitet fredag den 14.oktober i tidsrummet fra kl. 8.00 til 18.00.

Dagen er udnævnt til Arbejdspladsernes Motionsdag, og initiativet er taget af Dansk Firmaidrætsforbund. Hos Sukkersheriffen har vi grebet stafetten og besluttet at gøre en ihærdig indsats for at få flest mulige af vores kunder i fysiske omdrejninger på dagen – år efter år – begyndende med Hillerød.

Sukkersheriffen udarbejdede et tæt pakket program for dagen, skaffede instruktører til de planlagte aktiviteter og koordinerede med repræsentanter for de deltagende virksomheder – og det hele klappede så fint.

Der blev også klappet på rådhuset efter morgengymnastik, hvor 50 administrative medarbejdere fik med Stavroula fra IntoShape at bestille. Om eftermiddagen blev der her desuden taget rigtig godt imod et tilbud om at lave qi gong i kantinen lige efter fyraften.

2016-10-14-14-17-00

CC Plast A/S lavede styrketræning i en af produktionshallerne om formiddagen, og på byens nye fine sundhedscenter dansede de zumba så kinderne glødede, og smilene væltede frem i ansigterne.

Hos ERA BILER A/S var der yoga-træning midt på dagen. Senere kunne man her også deltage i styrke- og TRX-træning godt instrueret af Stavroula.

hi6a6046

Vi benyttede lejligheden til at introducere crossfit- og indendørs cykeltræning for alle i byens erhvervsliv, der kunne tænke sig at få en prøvetime efter fyraften – helt pivgratis.

Det blev en fantastisk dag, hvor der blev stønnet og prustet og grinet lidt mere i arbejdstiden end normalt, og mange har fået en lille morgenvækning om, at de trænger til at komme ind i kampen og gøre plads til motion et par gange om ugen.

etenzor

 

 

 

3 trin til toppen

Alle veje fører til Rom … blev ikke bygget på én dag
Der er flere måder at komme godt igang med at øge sundheden på en arbejdsplads på. Nogle kunder vil gerne smide hatten ind først og se, hvordan medarbejderne reagerer på en 3 timers frokostevent med kræs til både ørerne og ganen. For enden af denne oplevelse står det klart, at Sukkersheriffen kan gøre sundhedstemaet relevant for alle. Læs om produktet HER

Andre kunder hopper fro og frejdigt på et 3-4 ugers forløb med fælles kick-off- og inspirationsmøde, 2 x 20 minutters sundhedstjek pr. person + en lækker mellemmåltidsoverraskelse en aftalt eftermiddag midtvejs i forløbet. Læs om produktet HER

Uanset hvordan vi kommer godt igang med et samarbejde med nye kunder, er målet altid at få en langtidsholdbar aftale, der ender med at rumme og rådgive alle virksomhedens forskellige medarbejdere i samme øjeblik, de har behov for det.

Dette stolte slutprodukt kalder vi “En sukkersherif i huset”. Med det lover vi kunderne garanti for, at sundhedseffekten er både udbredt og langtidsholdbar. Sygefraværet falder. Arbejdsglæden stiger. Så sikkert som amen i kirken. Det tør vi garantere, fordi alle undersøgelser – forskningens og vores egne – viser, at jo mere helhjertet og bredt man arbejder med sundhedsfremme på en arbejdsplads, jo bedre bliver resultaterne på sigt. Din investering i en gennemtænkt og fornuftig sundhedsindsats betaler sig tilbage i forholdet 1:3. Læs om produktet HER

Fra sort had til grøn kærlighed

Grøn er håbets farve
Sukkersheriffens koncept indeholder blandt andet tema-aktiviteter, der skydes i gang med rettidig omhu. Timing er helt utrolig vigtig i sundhedskommunikation, for hvis ikke lysten til at lære og lytte er tilstede, spilder vi kundernes tid.

Når tiden er inde til at sætte grøntsager på dagsordenen, har vi mange strenge at spille på. Det gælder om at få de vigtige budskaber klart og tydeligt frem på mange forskellige måder, så de ender med at fylde mere end sædvanligt i hjernerne på alle i målgruppen.

Mennesker lærer bedst på forskellig vis. Derfor prøver vi at sende på flest mulige kanaler; fx via øjne, ører, føle-, smags- og grinesansen.

På den typiske grøntsags-hadeliste finder vi knoldselleri, rosenkål og fennikel. Listen bliver udarbejder for den enkelte arbejdsplads over en kop fælles morgenkaffe, og herefter har Sukkersheriffen fået noget at arbejde med.

2016-09-01-10-04-33

Man skal være sulten for at overvinde sin angst for knoldselleri
Pludselig en dag kommer Sukkersheriffens team rullende i af døren på arbejdspladsen med det smukkeste syn af små tallerkenanretninger. Det sker i tidsrummet mellem 14.00 og 14.30, for her er blodsukkeret lavest, og her er mange tilbøjelige til at finde en lappeløsning på problemet i form af en kold cola eller kaffe med masser sukker. Appetitten er med andre ord i talehøjde til at spise hvad som helst, som øjnene har besluttet, er ser lækkert ud.

2016-09-14-14-29-33

Det man siger, er man selv – en knold, en rod eller en sur citron?
I dette tilfælde blev der serveret små pizzaer af knoldselleri pyntet med mozzarella, parmasan, hakkede mandler og friske æbletern med et strint af honning og et lille drys salt.

2016-09-14-14-20-55

We shot the Sheriff
Fordommen mod smagen af fennikel blev skudt i sænk med flotte røde shots, der ved brug af æble og citron i juicen fik hadegrøntsagerne til at smage fantastisk, friskt og lækkert.

2016-09-14-14-20-35

Vi plejer af sige, at brun er håbets farve – men det er når vi taler om fuldkornsprodukter
Den ekstra lille overraskelse på tallerkenen var en fuldkorns-klapsammen-snack med nutella lavet på dadler i stedet for sukker. Fadet som ses på billedet ovenfor blev efterfølgende stillet et central sted, så alle kunne gå ind og prøve igen, om det virkelig kunne være rigtigt …

Se sådan går det til, at hårdkogte grøntsagsfornægtere af mange slags får en aha-oplevelse og som altid opskrifterne i hånden, så de kan gå hjem og vise konen, hvordan den skal skæres … med knoldselleri, fennikel og rødbede osv.

2016-09-14-14-29-10

Humor er den direkte vej til hjertet

Man hører bedre efter, hvis man lukker øjnene
Sanserne skærpes som bekendt, hvis man ikke bruger dem alle på en gang. Det ved alle, der har fået bare den mindste smule militær træning. Hos Sukkersheriffen bruger vi alle tricks til at lave hul igennem lydmuren.

Spørgsmålet var forleden: Hvordan får vi (læs: Sukkersheriffens team) 35 mekanikere + det løse til at høre rigtig godt efter på et morgenmøde i kantinen, hvor det skal handle om frugt og grøntsagers lyksagligheder? Temaet lyder ikke umiddelbart særligt ophidsende, og direktøren var da også mere end en smule bekymret for, om det ville lykkes os at få hans medarbejdere tændte og engagerede denne gang. Samarbejdet var blevet skudt i gang med stor succes for seks måneder siden, og nu skulle der lægges en ny knude på sundhedsbålet.

Generelt er der store forventninger til underholdningsværdien af sundhedsformidling i dagens Danmark. Og når man som Sukkersheriffen arbejder for at fremme noget så usexet som helt almindelig sund fornuft, bliver det selvsagt en stor udfordring af komme igennem lydmuren på en måde, der giver den ønskede effekt.

Nød lærer nøgen kvinde at spinde
Grøntsags-striptease er et godt eksempel på, hvordan vi hele tiden produktudvikler og tænker ud af boxen hos Sukkersheriffen. Efterhånden som vi får vores kunder godt ind under huden og ved, hvad medarbejderne har brug for, stiger respekten og tilliden til os, og vi bliver mere og mere modige til at turde vække opmærksomhed ved at sige og gøre ting, som er skæve og sjove – vel at mærke uden at det seriøse budskab lider skade.

HUSK: Den, der tager spøg for spøg og alvor kun alvorligt, har ikke forstået nogen af delene (Citat: Piet Hein)

I rødt til grønt eksperiment
En postkasserød spadseredragt med plisseret nederdel  fra Kirkens Korshær kom nu i spil. Under den var der nemlig god plads til et nylon-nøgenkostume i løstsiddende jumpsuit-stil.

2016-09-01-08-47-40
Da gruppen af mekanikere, værkfører og kontorfolk med direktøren i spidsen dukkede op som aftalt til morgenkaffe i kantinen, var der dækket fint op med friske grøntsager på bordene, og jeg bød velkommen iført mit stiveste rødeste puds.

Efter en kort opvarmningstale – hvor der blev grinet godt i krogene og spurgt, om jeg ikke havde lagt mig lidt ud siden sidst – gik min tavleundervisning i gang. Grøntsager af varierende beskaffenheder og sundhedskvaliteter blev vendt og drejet, så alle efterfølgende var klædt på til at deltage i en workshopbaseret spørgekonkurrence.

Flokken blev inddelt i grupper i forhold til den grøntsag, de sad tættest på, og grupperne blev nu udfordret til på skift at føre sig frem med deres viden om grøntsager. For hvert rigtig svar smed jeg en beklædningsgenstand og stod til sidst helt nøgenudklædt overfor forsamlingen kun iført porre og læsebriller. Afslutningsvis opsummerede jeg – uden at fortrække en mine – workshoppens vigtigste pointer i forhold til, hvorfor og hvordan vi alle sikrer os at få grøntsager nok hver evig eneste dag.

Lad mig sige det således: Der var fuld fart på grøntsagssnakken den morgen. Der var flere i lokalet, der ikke rigtig vidste, hvor de skulle kigge hen. Til gengæld hørte de rigtig godt efter. Enkelte sad med siden eller ryggen til “scenen”, men de fleste var bare på, grinede og nød komikken. Ingen i lokalet glemmer den grøntsagsoplevelse lige med det samme!

Næste morgen indløb dette foto på Facebook fra en morgenmadsspisende deltager med billedteksten: “Havregryn med grønt”.

14224951_10154548197302375_4427191158076393620_n

App skal få mænd til at tænke på grøntsager

Det man tænker på, spiser man mere af
Sukkersheriffen lancerer nu en ny app, der skal hjælpe vores kunder med at få spist lidt mere frugt & grønt.

App’en kan downloades på en smartphone, og login til brugen af den fremsendes på mail til den enkelte direkte fra Sukkersheriffen.

Som altid i vores sundhedsprojekter er der også her lagt op til konkurrence. Man kan dyste med sig selv, og man kan dyste med sine kolleger på arbejdspladsen. Alle, der registrerer indholdet af frugt & grønt i alle dagens måltider i en uge, deltager i lodtrækningen om nogle fine præmier.

Konkurrencen handler altså ikke om, hvor meget man spiser, men om at være med fra start til slut.

Målet med app’en er at skabe fokus og øget bevidsthed, for når det lykkes, påvirker det spisevanerne positivt.

Kontakt os gerne, hvis du vil vide mere om, hvordan du og dine medarbejdere får fingre i Spisgrønt-app’en.

Håndmadder – nu med råkost

Sund lappeløsning til mænd uden madpakke
Sukkersheriffen har lavet et samarbejde med en lokal smørrebrødsbutik i Hillerøds industrikvarter. Her kan man fra uge 33/2016 købe en frokostløsning, der ikke bare giver god energi, men som også bidrager med vigtige næringsstoffer. Håndmadder er udemærket, men når de suppleres af en portion frisk og velsmagende råkost, bliver det næsten ikke bedre.

Konceptet holder kunderne mætte frem til fyraften
Ud over en sund to go frokost bestående af rugbrød og grøntsager, kan man også købe et sundt mellemmåltid, så man er klar til at løfte et faldende blodsukker og energiniveau om eftermiddagen.

Mellemmåltidet består ganske enkelt af en spiseklar gulerod eller en rugbrødsbolle + en frugt.

Vibeke Lund: Mange af vores kunder i området, kører enten til pølsevognen eller McDonalds, hvis de ikke har fået madpakken smurt hjemmefra. Jeg er glad for, at vi nu kan anbefale dem at handle hos Eurokitch på Vølundsvej 2 i Hillerød.

10 More Years

Der skal være plads til det hele i et sundt liv – også til et brag af en jubilæumsfest

Maj 2016

Sukkersheriffen fejrede sin 10 års fødselsdag
ved at invitere kunder og venner af huset til havefest
på en grøn, solbeskinnet plet i det hårde Slotsgademiljø

2016-05-29 08.38.31