FROM THE BLOG

Demokrati er en typisk kunde-fodfejl

Der er et hav af følelser forbundet med sundhedstiltag på arbejdspladsen
Vigtigheden er aldrig til debat, men interessen blandt medarbejderne er mange af vores nye kunder usikre på.  “Jeg er fuldstændig enig i, at det ville være både godt for dem og virksomheden, hvis der blev spist, sovet og motioneret lidt bedre, men jeg tror ikke, du kan få mine smedebasser med på vognen. De fleste gider ikke høre om sundhed i arbejdtiden, og så spilder jeg både tid og penge”.

Det ender dog altid med en aftale om at få tilsendt et tilbud, for “det er ikke fordi, jeg ikke kan se fidusen – jeg vil bare lige tænke over det”.

Når jeg en uge senere ringer og følger op på mødet og tilbuddet, er der ofte sket det, der ikke måtte ske. Også selv om jeg har advaret kunden mod fremgangsmåden: “Jeg gik ud og spurgte folkene, om de have lyst til at være med i dit sundhedsprojekt, men det sagde de pænt nej-tak til”.

Mennesker – og mænd i særdeleshed – er metaltrætte i ørerne af al den snak om sundhed. Når chefen i den bedste mening prøver at vejre stemningen for et sundhedsindsats, bliver han ofte nærmest blæst tilbage af højrøstet mangel på interesse. Og med god grund. Sundhed er blevet et andet ord for vægttabsprogrammer, strenge kostplaner og lange lister over alt det, man ikke må – garneret med dårlig samvittighed og følelsen af at være en slapsvans med en rygrad som en regnorms. Hvem har lyst til det?

Ingen andre end Sukkersheriffen kan sælge varen til befolkningen
Et samarbejde med os kræver, at kunden har fuld tillid til, at vi kan det, vi lover. Vores garanti lyder: Efter blot 5 minutters taletid til hele medarbejderflokken, har vi lavet det første lille hul igennem lydmuren. Og det bare vokser og vokser, så der efter 90 minutters kick-off er skabt en god stemning og en nysgerrig interesse for at tage imod tilbuddet om sundhedstjek. Både tilmeldingslisten til disse individuelle sundhedssamtaler samt til den fælles udfordring, som kører de kommende 21 dage, skriver medarbejderne sig på, så man tror, det er løgn.

Hos Elgiganten i Hillerød udtalte varehuschefen: “Jeg må indrømme, at jeg ikke regnede med, at I kunne få mere end fem-otte stykker til at melde sig, så jeg er meget overrasket over, at 25 ville have et sundhedstjek”.

Jeg er som frontfigur hos Sukkersheriffen pavestolt over, at vi på denne måde gang på gang overrasker vores kunder positivt. Vi har et par tricks med på blokvognen, der omgående tager brodden af korslagte arme og himmelvendte øjne. Og så får vi nedadvendte mundvige til at smile og grine og tale om sundhed, når vi er gået.

Når det er sagt, er jeg bekymret over en udpræget demokratiske ledelsesform, som medfører, at fordomme og angst for sure miner ødelægger velviljen til at sætte sundhed på dagsordenen og give medarbejderne  en helt anderledes overraskende, teambuildende og underholdende oplevelse med epokegørende effekt – først og fremmest på spisevanerne i arbejdstiden.

Derfor: Trust me
Kære kunde og daglig leder på arbejdspladser med mange mænd. Hav is i maven og tillid til, at vi med statsgaranti giver dig og dine medarbejder fuld valuta for pengene – længe efter vi har forladt bygningen.