FROM THE BLOG

Alle ubalancer tricker trangen til fedt og sukker

Selv små rystelser i tilværelsen tricker vores medfødte lyst til fedt og sukker

Derfor er det særligt vigtigt i øjeblikket, at du ikke har slik og kage i skabet og is i fryseren i øjeblikket. Det, vi omgiver os med, spiser vi mest af, fordi der ikke er langt fra tanke til handling. Skal det være, så lad det koste en rask gåtur ned til kiosken

v/Vibeke Lund, Sukkersheriffen

Vi er meget mere hjemme og sammen med familien lige nu, end vi plejer at være. Det kan direkte oversat til spisevaner indenfor hjemmets fire vægge betyde, at hjernen tror, det skal fejres hele tiden. Eller der skal kompenseres for en usikker fremtid arbejdsmæssigt, økonomisk – ja hele måden vi omgås på, skal måske ændres. Vi kommer let til at trøste, hygge eller belønne os selv og hinanden med søde sager dagligt hele ugen, hvor det før mest foregik i weekenderne. Coronaen har slået benene væk under os og ændret vores dagligdag, og måske får vi den aldrig tilbage helt på samme måde som før? Den blotte tanke kan give stor lyst til at bage en kage.

”Vi er topstyret af en hjerne, der ikke har udviklet sig de sidste 35.000 år. Den reagerer stadig, som da vi gik rundt på savannen og prøvede at holde sulten fra døren ved at spise alt, hvad vi fandt på vores vej. Fedt indeholder flest kalorier, og sukker er den hurtige vej til at få energien tilbage, hvis vi har mistet den på karussellen. Vi er gearet til at spise igennem, når det er muligt, og til at nøjes med meget lidt i lange perioder, hvor der ikke er noget mad at finde. Den evne har været livsvigtig for vores arts overlevelse. I dag betyder den, at vi let kommer til at spise os i hegnet (læs. ihjel), fordi der er masser af mad alle vegne døgnet rundt, året rundt”.

Vibeke Lund er uddannet professionsbachelor i human ernæring og har i regi af sundheds-konsulentvirksomheden Sukkersheriffen de sidste 14 års hjulpet mange mennesker på job med at få styr på livsstilsvanerne. ”Vi glemmer at have respekt for naturens stærke kræfter og de instinkter, som vi mennesker stadig styres af”, siger hun og tegner på en A4-blok, hvordan blodsukkerets vilde op- og nedture driver os mennesker ud i nogle valg, som ikke flugter med den viden og de forventninger, vi har til os selv. ”Vi bebrejder os selv, at vi har rygrad som en regnorm, men i virkeligheden er vi dybt velfungerende – på evig jagt efter fedt og sukker. Det skal man være klar over og klar til at tage højde for”.

Og Vibeke fortsætter: ”Man kan være nok så klog og velinformeret om sund kost, men hvis man kører op og ned og ud og ind på sit blodsukker, og samtidig bor sammen med kokos-makroner og chokofanter, så skal man være mere end almindelig heldig for ikke at komme til at tømme hele posen i et anfald af lækkersult, bekymring eller kedsomhed”.

På spørgsmål om, hvad man så skal gøre for ikke at ryge i sukkerfælden mere end godt er, foreslår Vibeke:

  1. Spis mad hver 3. time, så dit blodsukker holdes nogenlunde stabilt kørende gennem hele dagen. Et æble er sundt, men det er ikke at betragte som mad – spis brød til.
  2. Hold skuffer og skabe fri for fristelser – også dem i kummefryseren.
  3. Sørg for at have masser af lækker frisk frugt i huset. Lav et stort fad med udskåret frugt og grøntsagsstave og se, hvordan det går som varmt brød